Crusader Kings III’te Entrikalar, Planlar, Sırlar ve Kozlar

Image

Crusader Kings 3 günlüklerinde bu hafta entrikadan, yeni plan sisteminden, sırlar ve koz mekaniklerinden bahsediliyor.

Merhaba sevgili krallar ve kraliçeler.

İsmim Voffvoffhunden (Discord’da ve hatta bazen gerçek hayatta Petter olarak da biliniyorum) ve oyunun içerik tasarımcılarından biriyim. HoI4 çıktığından beri gizlice CK3 üzerinde çalıştığım için çoğu kişi beni tanımıyor olabilir. Uzun bir yolculuk oldu ama oyunun zamanla gelişip büyüdüğünü görmekten ve daha da önemlisi artık sizlerle oyun hakkında konuşabilmekten çok mutluyum. Bugün bahsedeceğimiz yeni özellikler Crusader Kings tecrübesinin en önemli parçalarından birkaçı ile ilgili. Cinayetlerle başlamanın uygun olacağını düşünüyorum.

Bahsedeceğim şeyi hepiniz yaşamışsınızdır. İskandinavya’yı birleştirmenize bir adım kalmış ama kardeşleriniz yüzünden bir türlü başarılı olamıyorsunuz. CK2’de bu tür problemler bir miktar “Cinayet Komplosu” ile çözülüyordu. Bu sistem genişletildi ve yeni Plan sistemi ile değiştirildi.

Crusader Kings 3 için sonucu hala belirsiz olsa da daha tahmin edilebilir bir sistem istedik. Böylece cinayet sadece bir “seçim” olmayı sürdürüyor ve olması kesin bir şey haline gelmiyor. Ayrıca sahip olmanız gereken ajan sayısını da azaltmak istedik ki bir ülkedeki her vasala ve nedime (courtier) altın çuvalları göndermek yerine kurbana yakın olan sayıca daha az gruba odaklanmak daha mantıklı olsun.

Tüm bunlar yeni Plan sistemi üzerinden işliyor. Bu ekrandan hedef karakteri seçebilir, ajan toplayabilir, plan başarı yüzdenizi arttırabilir ve nihai olarak amacınıza ulaşabilirsiniz. Bu sistemin nasıl işlediğini en çok kullanılan plan olan cinayete odaklanarak anlatmaya çalışacağım.

ongoing_murder_scheme_USABLE.jpg

İlerleme çubuğunu fark etmiş olabilirsiniz. Her ay planın bir adım ilerleme olasılığı var. Bu olasılık plan sahibinin plan gücüne ve hedefin plan direncine bağlıdır. Bu iki değer, plan ile ilgili yeteneğe (cinayet için entrika) bağlıdır ve örneğin entrika türü planlarda Casus Başları ve plan sahibinin casusları da etkili olur. Bir cinayet planının casusları hedefe ne kadar yakınsa (ve entrikaları ne kadar yüksekse) o kadar daha fazla plan gücü eklerler.

Plan 10 adım ilerledikten sonra yerine getirilmeye çalışılır. Sonucunun başarılı olması ise planın başarı olasılığına bağlı. Planın başarı olasılığına etki eden şeyler ile plan gücüne etki edenler tamamen aynı değildir. Gizlilik değeri ise plan yerine getirilmeye çalışıldığında sizin keşfedilip keşfedilmeme olasılığınızı gösterir.

Kabiliyetli casuslar topladıysanız ve keşfedilmeyecek kadar şanslıysanız planınızın meyvelerini yemeye başlayabilirsiniz.

Plan sahibi olarak plan yerine getirilmeye çalışılıncaya kadar keşfedilmekten korunursunuz ancak ajanlarınız için aynı şey geçerli değil. Bir cinayet planının parçası olarak keşfedilmek de çoğu zaman kişinin şöhreti veya her gün güneş ışığı görme alışkanlığı için iyi değil.

Böyle bir durumda planınız keşfedilirse başarı şansı büyük ölçüde düşer ve hedef karakter planınızı bozmak için çalışmaya başlar.

Peki ya cinayet işlemek istemiyorsanız ne yapacaksanız? Neyse ki Plan sistemi tüm uzun vadeli amaçlar için kullanılabilecek kadar esnek. “Baştan çıkarma”nın bir plan olarak geri döneceğini duymaktan mutlu olabilirsiniz. Baştan çıkarma, cinayetlerin aksine ajanlar kullanmıyor ve hedefiniz evli değilse cinayet kadar da tehlikeli değil… Baştan çıkarma beceriniz, hedefin cinsel tercihi, iyi geçinip geçinmediğiniz gibi çeşitli şeylere bağlı olarak planınızı başarıyla tamamlayıp yeni bir sevgili elde edebilirsiniz.

Neler düşündüğünüzü tahmin edebiliyorum ve evet, cinayet planlarınıza ajan bulabilmek için baştan çıkarmayı kullanmak oldukça güzel bir yol.

Çok sevilen “Akıl çelme” de Plan olarak geri dönüyor. Akıl çelme de ajanlar kullanmıyor ve sizin Diplomasi’nize dayanıyor. Yerine getirilene kadar adım adım ilerliyor ve nihayetinde ilişkinizi geliştirip geliştirmediğinizi belirliyor. Daha sonra tekrar baştan başlıyor, siz durdurana kadar veya oldukça kötü bir pot kırana kadar hedef karakterin size karşı olan görüşünü arttırıyor.

Her karakter aynı anda sadece bir Düşmanca Plan (cinayet gibi) ve bir Kişisel Plan (baştan çıkarma veya akıl çelme gibi) kurabilir. Maalesef bir karakter aynı anda sadece bir planın parçası olabilir, böylece bir karakteri hem öldürmeye çalışıp hem de baştan çıkarmaya çalışarak hangisinin daha önce başarılı olacağını bekleyemezsiniz. İki seçenekten birini seçmek zorundasınız.

Daha önce de belirttiğim gibi birini öldürmek genellikle yasa dışı bir şey (ilginçtir ki Paradox’un hukuk departmanının dediğine göre gerçek hayatta da böyleymiş). Fakat birini öldürdüğünüzde keşfedilmezseniz yakayı kurtardınız değil mi? Hayır. Sizi endişelendirecek yeni bir özellikten bahsedeyim. Sırlar.

hooks_and_secrets_USABLE.jpg

Karakterler uygun görülmeyen veya doğrudan yasadışı bir şey yaptıklarında sır elde edebilirler. Kendi sırlarınızı mezara götürmeye uğraşırken diğerlerinin sırlarını keşfedip yararlanmaya çalışabilirsiniz. Casus Başınızı casusluk yapması için yollayıp canınızı sıkan vasallarınızın, sizi tehdit eden komşunuzun veya kendi sarayınızdaki kişilerin sırlarını öğrenebilirsiniz.

Peki bir sır keşfettiğinizde ne yapabilirsiniz? Seçeneklerinizden biri sırrı açığa çıkarıp tüm dünyanın öğrenmesini sağlamak. Sırrın ne kadar ciddi olduğuna göre çeşitli etkileri de olacaktır. Kralın gizli sevgilisi olmak skandal yaratır, Gizli Sapık iken Sapık özelliğini alabilirsiniz veya katil olduğunuz ortaya çıkarsa bağlı olduğunuz karakter bunu bahane edip sizi zindana atabilir. Akraba katili olmanın cezalarından bahsetmiyorum bile.

Diğer bir seçeneğiniz ise CK2’de lütuf (favor) sisteminin gelişmiş haline dahil oluyor. Artık “Koz” denilen yeni bir genel mekanik var. Lütuf bu kozlardan biri ve örneğin bir aile üyesinin o ailenin başındaki kişiye olan sadakati de koz olarak sayılabilir.

Kozları kullanarak diğer karakterleri evlilik teklifini kabul etme, derebeylik bağını değiştirme, planınıza ajan olarak dahil etme gibi şeylere zorlayabilirsiniz.

forcing_prince_bishop_to_accept_USABLE.jpg

Zayıf kozlar ve güçlü kozlar var. Zayıf kozlar kullanıldığında tekrar kullanılamıyorken güçlü kozlar belli bir bekleme süresi geçtiğinde tekrar kullanılabilir. Kozun kaynağı gücünü belirler ve en güçlü kozlar birinin en kötü sırlarını kullanarak elde edilir.

blackmail_over_incest_USABLE.jpg

Bir koza sahip olduğunuzda hemen harcamak yerine beklemeyi tercih edebilirsiniz. Birine karşı koz sahibi olmak onların size karşı düşmanca tavırlar sergilemesini engelleyebilir. Özellikle vasallarınız ile uğraşırken kozlar çok yardımcı olabilir. Fakat dikkatli olun, güçlü bir şantaj kozunuz varsa avantaja sahip olabilirsiniz ama koza bağlı olan sır açığa çıkarsa kozunuzu da kaybedersiniz.

Oyunda birçok farklı Plan, Sır ve Koz var. Bunların hepsini listeleyebilirim ama yavaş yavaş günlükler yoluyla veya oyun çıktığında öğrenmenizin daha zevkli olacağını düşünüyorum.

Umarım şu ana kadar bahsettiğimiz her şeyin birbiriyle nasıl bağlantılı olduğunu anlamışsınızdır. Belki birini öldürmek istiyorsunuz ve ajanlara ihtiyacınız var. Ancak kimse katılmak istemiyor ve siz de şantaj kozlarına dönüştürülebilecek sırlar bulmaya çalışıyorsunuz. Bu sırada bir Kişisel Plan kullanarak (akıl çelme gibi) olası bir ajanın size olan görüşünü arttırıyorsunuz ki bağlı oldukları kralın kötü birisi olduğunu görebilsinler.

Ama ya herkes sizden nefret ediyorsa (mesela cinayetlerden dolayı) ve şantaj için kullanabileceğiniz tek bir sır bile bulamıyorsanız ne yapacaksınız?

Crusader Kings 3’te bununla ilgili yapabileceğiniz bazı şeyler olabilir…

Fabricate_Hook_teaser_USABLE.jpg
(Sahte koz yaratmak)

Yazar: Cem Kaya

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

STRATEGYTURK TWITTER

Stellaris'te Juggernaut ve Mega Tersaneler #stellaris https://t.co/tEWyLMqb5Z https://t.co/1tFHRiSc0x
Hearts of Iron IV'te İstihbarat ve Şifre Kırma #hoi4 #heartsofiron4 https://t.co/2ntgU67cCM https://t.co/9Lmd3ONZLw

Strategyturk Flickr