Europa Universalis IV’te Donanma Yapayzekası ve İrlanda

Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinin bu haftaki konusu donanma yapayzekası ve İrlanda devletleri.

Herkese merhabalar. Bir salı günü daha Europa Universalis IV’ten geliştirici günlüğüyle karşınızdayız. Bugün sizlere 2 farklı şeyden bahsedeceğiz donanma yapayzekasındaki geliştirmeler ve çeşitli İrlanda devletlerinin yeni ideaları.

İlk olarak yapayzekadan bahsedileceği için sözü yapayzeka programcımız Chaingun’a bırakıyorum.

Merhaba ben Chaingun, nam-ı diğer Skynet. Gerçek adım Petter (İsveçli olmayanlar Peter şeklinde okumakta özgür), bugünkü günlükte sizlere Rule Britannia eklentisinin yanında çıkacak olan 1.25 yamasıyla birlikte oyunda yapayzeka bağlantılı ne gibi buglarla (ve kimi zaman olması gereken şeylerle) karşılaşacağınızdan bahsedeceğim.

1.25’teki yapayzeka geliştirmelerimizin odak noktası donanmalardı. Bazılarınız Fransa’nın tüm ordusunu Pasifik’teki bir adaya taşıdığını görüp son zamanlarda bir şeylerin bozulduğunu düşünmüş olabilir ancak bu yapayzekanın mantığı böyle bir hamlenin yapılmasını her zaman müsait kılar nitelikteydi. Gnivom’un denizaşırı savaşları düzeltmesi sonrası yapayzeka daha fazla denizaşırı savaşa girdiği için bu durum sadece daha çok gün yüzüne çıkmaya başlamıştı.

Bu durum ilginç bir durum çünkü oyunlardaki yapayzeka kodlamanın bazı sıkıntılarını gösteriyor, bu sebeple bu sıkıntıların üstünden geçmek istiyorum:

  • Yapayzekaya dair bir sorunu gidermek, bir başka sorunun daha kötü bir hal almasını veya daha çok açığa çıkmasını sağlayabiliyor. Donanma örneğiyle benzer olarak yapayzekanın kuşatmalara ayırdığı orduyu daha az tahribat alması için azalttığınızda yapayzekanın birimlerine ne kadar topçu dağıtması gerektiği hesaplamasını yapamamasına sebep olabiliyorsunuz.
  • Yapayzekaya dair bir sorunu gidermek bu esnada yapılan değişiklikler doğrultusunda direkt olarak başka bir sorunun belirmesini sağlayabiliyor.
  • Yapayzekaya dair sorunların genellikle birden fazla sebebi olabiliyor örneğin eskiden yaşanabilen AI’ın ordularını kontrol etmemesi hatası yapayzekanın başa çıkamadığı iç veya dış bir sorunla karşılaşması ve tüm emirlerin uygunsuz olarak gözükmesiyle alakalıydı.
  • Yapayzekaya dair sorunların birbiriyle tamamen alakasız sebepleri de olabilir, örneğin Osmanlı’nın yeteri kadar taşıma gemisine sahip olmadığı için isyancı bir adaya çıkartma yapmayı reddedip teknolojide geride kalması buna bir örnek.

Eğer forumlarda ne kadar basit şeyleri ne kadar uzun sürede gideremediğinize ve beceriksizliğine dair şeyler duymak istemiyorsanız kimseye oyunlarda yapayzeka programlama işine girmesini önermiyorum.

Taşıma sıkıntılarına gelirsek, 1.25 yamasıyla birlikte yapayzeka artık ordu gücünün %50’den fazlasını “uzaklara” göndermeyecek, buradaki uzaklar tabiri farklı kıtalardaki toprak parçalarını ifade ediyor. Aynı zamanda örneğin Fransa sadece tek bir orduya sahipse bunu yine Güney Amerika’da görmeniz mümkün. Bu sadece deniz çıkartmalarıyla alakalı bir değişiklik, dolayısıyla Avrasya geneline yayılan bir ülkenin çeşitli sebeplerden tüm ordusunu Himalayalara götürmeye çalıştığını görebilirsiniz. İleride zaman ayırabilirsek o hususta da değişiklikler yapacağım.

Bu konuda yapayzekaya dair bir diğer problem ise çıkartmaları çok yavaş yapmasıydı, buna sebep olan çok sayıda farklı unsur olduğunu gördük ve bazı değişiklikler yaptık:

  • Oyunda taşıma gemisi bekleyen AI ordusunun asla gelmeyecek olan gemiyi beklemesi gibi hatalar yaşanabiliyordu.
  • Yapayzeka artık gerekmediğini düşündüğü taşıma gemilerini ayrıştırabiliyor.
  • Denizciler (Sailor) mekaniğinde bazı ülkeler için anlamlı olmasını sağlayacak bazı değişiklikler yapıldı, kimse yapayzekaya denizciler mekaniğinden bahsetmemiş olduğundan bazı ülkeler sürekli 0 denizciyle oyunu geçiriyordu, bu durum gidermesi oldukça zor bir durumdu dolayısıyla yapayzekanın artık hile yoluyla havadan denizci edinmesini sağladık. Bu esnada donanma yapayzekası problemleri giderilmişken denizcilerdeki sorunları gidermeye çalışabileceğiz.
  • Yapayzeka (mesela İspanya) taşıma gemisini Endonezya vb. uzak yerlerde gezdirip acil ihtiyaç duyduğu zaman kendisini gemisiz bulabiliyordu, Britanya için durum daha kötü çünkü adaya çıkartma yapılmasını engelleyecek donanma çok alakasız yerlerde bulunabiliyordu. Yapayzekanın donanmalarını gönderdiği yerlere dair yapılan çalışmadan yazının devamında bahsedeceğim.

İlk olarak yapayzekanın haritanın çeşitli bölgelerinde yeterli sayıda donanma bulundurmasına yönelik bazı çalışmalar yapmaya çalıştım ancak farkettim ki ne yapayzekanın ne de oyuncuların bunu sağlayacak kadar yeteri gemileri hiçbir zaman olmuyor. Oyundaki en büyük kolonici güçler bile donanmalarını dünyaya bölüştürdüğünde felaketlerle karşılaşabiliyor.

Bu sebeple çözüm olarak yapayzeka artık savaş gemilerinin büyük bir kısmını uzaklara açılması yasaklanmış ve içerisinde taşıma gemisi barındırmayan “ana donanmasında” bulunduruyor. Bu filo taşıma gemisi barındırmadığı için hiçbir zaman alakasız yerlerde ordu taşımayacak, ancak bu durum örneğin Britanya’nın Ming’e donanma götürmeyeceği gibi şeyler yaşanacağı anlamına geliyor.

Peki bu değişiklik donanma yapayzekasını değiştirmeye yetti mi? Bazı oyuncular yapayzekanın gemi bile basmadığını farkedebilir, yılbaşı esnasında yapayzekanın ekonomisinde daha çok gemi basması için bir geliştirmede bulunmuştuk. Osmanlı 1.5 milyon ordu çıkarırken her şey güzeldi ancak sonraları yeni ordu bakım maliyetleri devreye girince yapayzekanın ekonomik dengesi yine battı, dolayısıyla 1.25’in çıkışında da benzer sorunlar bulunabilir ancak yine de donanma adına daha önce olduğumuzdan daha iyi durumdayız diyebilirim.

Bu değişikliklerin amacı yapayzekanın donanma alanında genel kabiliyetini arttırmaktı ancak mikroyönetimde yapayzeka hala kötü durumda, dolayısıyla becerikli oyuncular yapayzekanın donanmasını uzağa çekip bu esnada Britanya’ya ordular çıkartmayı başarabilir. Ancak oyunu kendine koyduğu belli kurallarla oynayıp yapayzekadan yararlanmamaya çalışan oyuncular bu yaptığımız değişiklikler sonrası daha üst seviye bir yapayzeka ile karşılaşacak.

Bu esnada oyuncuların neden her zaman yapayzekadan üstün olacağı hakkında bir şeyler karalanabilir, mesele şu ki Paradox oyunlarında AI tamamen daha önceden belirlenmiş ve elle yazılmış stratejileri uyguluyor, oyuncuların farklı hamlelerine karşı yapayzekanın yaptığı farklı hareketler tamamen programcı tarafından belirlenmiş taktiklerden ibaret, bu da oyuncuların AI’ın durumunu analiz edip farklı stratejiler izlemeye başladığında bir yerden sonra yapayzekayı daha önceden belirlenmemiş bir noktadan yakalabiliyor.

Son olarak EU4 ekibinde geçtiğimiz İlkbahar ayından beri yer alıyordum, ancak önümüzdeki günlerde EU4 ekibinden GİZLİ PROJE ekibine aktarılacağım, bu projede yeni yapayzeka hataları üretip belki de yapayzekanın kendi hatalarını kendisinin üretmesini kodlamaya çalışabilirim.

Teşekkürler Chaingun, günlükte ikinci konu olarak İrlanda devletlerindeki yeni idealardan bahsedeceğiz. İrlanda’da 1.25 ile birlikte oluştuğumuz manzaradan memnun olduğumuzu söyleyebilirim. Aşağıdaki ülkeler yeni idealara sahip oldu veya mevcut idealarında büyük değişiklikler geçirdiler:

  • Leinster
  • Kildrae
  • Clanricarde
  • Tyrone
  • Ulster
  • Maccarthy
  • Ormond
  • Faly
  • Tyrconnell
  • Birleşik İrlanda’nın ideasetinde değişiklikler.

Meath, Kildare ve İrlanda idealarını forumda inceleyebilirsiniz.

Bu haftalık bu kadar, son olarak günlüğe resim eklemezsem anasayfada huzursuzluk olabilir bu sebeple:

rO0bJ1.jpg

Haftaya yeni birim modellemelerinden ve Rule Britannia ile birlikte oyuna eklenen yeni müziklerden bahsedeceğiz, o zamana dek görüşmek üzere!

 

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • mahmut: ne zaman güncellenecek ? tarih verin bari
  • Ali: Yeni yamayı bekliyoruz , elinize sağlık

KATEGORİLER

ARŞİV