EU4’te Kıyı Bombardımanı, Sancak Gemisi ve Idea Grubu Değişiklikleri

Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta oyuna eklenen 2 yeni mekanikten ve idea gruplarında yapılan değişikliklerden bahsediliyor.

Herkese merhabalar, devasa bir geliştirici günlüğüyle yeniden karşınızdayız. Bu hafta sizlere biri büyük biri küçük olmak üzere 2 yeni mekaniği tanıtacağız, günlüğün sonunda denge alanında yaptığımız 2 değişiklikten bahsedeceğiz. Her zamanki gibi bu günlükte verdiğimiz bilgilerin tamamının çalışma halinde olduğunu ve nihai üründe değişiklikler görebileceğinizi belirtelim.

İlk olarak Portekizli denizcilerin Afrika ve Hindistan kıyılarında yer alan kaleleri bombalamasından ilham alınan kıyı bombardımanı özelliğinden bahsedeceğiz. Bu özellik topçu bombardımanına benzer bir şekilde işliyor ancak farkedeceğiniz üzere topçular tarafından değil gemiler tarafından yapılıyor. Kıyıda yer alan gemi topu sayısı’nın 100’e bölünmesiyle ve bombalanan kalenin seviyesine oranlanmasıyla bu bombardımanın surlarda delik açıp açamayacağı belirleniyor. Bunu yapmanız tıpkı normal bombardıman gibi 50 MIL puana maloluyor.

ÇİZİMLER ÇALIŞMA HALİNDEDİR.

upload_2018-10-30_9-10-7.jpg

Portekiz aynı zamanda birazdan tanıtacağımız mekaniklerle bu hususta bir bonus elde edecek.

Bugün sizlere bahsedeceğimiz ana mekanik sancak gemisi mekaniği, bu gemiler sıradan gemilere oranla daha pahalı ve daha güçlüler ve donanmanızın gururu niteliğindeler. Bu gemide filonuzun stratejisini ve görevlerini planlayan bir mürettebat yer alıyor. 3000 denizciden oluşan bir filo kurduğunuzda (15 ağır gemiye denk) sancak gemisi yapabilir hale geliyorsunuz ve inşa edebilmek için 100 altın vermeniz gerekiyor.

ÇİZİMLER VE ARAYÜZ ÇALIŞMA HALİNDEDİR.

upload_2018-10-30_9-10-43.jpg

Bu sancak gemilerinin 3 ekleme seçeneği bulunuyor, seçtiğiniz her ekleme geminizin aylık bakım maliyetini yükseltiyor. Bazı eklemeler sadece sancak gemisini güçlendirirken, bazıları bu geminin bulunduğu tüm filoyu güçlendirebiliyor. Oyunda bazı ülkelere has özel eklemeler yer alıyor.

ÇİZİMLER VE ARAYÜZ ÇALIŞMA HALİNDEDİR.

upload_2018-10-30_9-39-19.jpg

Aşağıda şu anki jenerik eklemelerden bazılarını inceleyebilirsiniz:

  • Fazladan Top: Sancak gemisi için %15 fazladan top.
  • Güverte Güçlendirme: Sancak gemisi için %50 dayanıklılık.
  • Ticaret Rotası Haritası: Filodaki tüm gemiler için +1 ticaret gücü (sadece hafif gemiler için değil)
  • Komutan Odası: Filodaki tüm gemiler için %5 moral bonusu.
  • Geliştirilmiş Gözlem Direği: +%5 angajman bonusu (muharebeye eşzamanlı girebilen gemi sayısı)
  • Havan Topları: Kuşatmalarda +1 abluka etkisi.
  • Standartize Edilmiş Sinyal Kitabı: Filodaki tüm gemiler için +1 hız.

Bunların yanı sıra bazı ülkelere has eklemelerimiz mevcut:

  • Portekiz Kaşifleri: +%100 keşif görevi menzili.
  • Portekiz Bombacıları: -%50 donanma bombardıman maliyeti.
  • Portekiz Ticaret Haritaları: Filodaki her gemi için +2 ticaret gücü.
  • İspanyol Armadası: Filo için -%30 tahribat.
  • İspanyol Hazine Gemileri: Korsan avında toplar iki kat sayılır.
  • İspanyol Topçuları: Sancak gemisi için %30 fazladan top.
  • İsveç Topçuları: Sancak gemisi için +100 fazladan top.
  • Hollanda Cesareti: Filodaki tüm gemiler için %10 moral.

ÇİZİMLER VE ARAYÜZ ÇALIŞMA HALİNDEDİR.

upload_2018-10-30_9-36-19.jpg

Şimdi gelin yaptığımız denge değişikliklerine bir göz atalım. Bu değişiklikler gelecekteki paralı içeriklerle bağlantılı değiller ancak oyunu nasıl etkileyecekleri üzerinde çeşitli denemeler yapıyoruz. İdeagruplarıyla ilgili hem kendi forumlarımızda hem de diğer platformlarda sayısız tartışmalar ve fikir alışverişleri yapıldı. Geçtiğimiz haftalar içerisinde oyuncular tarafından hangi ideaların tercih edildiğini incelemeye başladık ve bazı istatistikler edindik. Burada bu istatistiklerin oyun başı ve oyuncu başı olduğunu not edelim dolayısıyla aynı oyunda yer alan 2 oyuncu, aynı idea grubunu seçerse 2 kere sayılıyor. Eğer 2 oyun açarsanız ve her iki oyunda da aynı idea grubunu seçerseniz 2 kere sayılıyor, eğer bir idea grubunu silip başka idea grubu açarsanız her 2 idea grubunu da seçmişsiniz olarak gözüküyor.

İstatistiklere baktığımızda Exploration idea grubunun %11.1 ile en popüler idea grubu olduğunu görüyoruz, bu da sırf bu ideayla bambaşka bir oynanış tarzı açıldığını göz önünde bulundurduğunuz zaman mantıklı görünüyor. Listedeki en kötü durumda olan, en az seçilen idea grubu ise %0.79 ile Plutocracyi, ancak cumhuriyet olmadığınız zaman bu idea grubunu seçemediğiniz için neden diğerlerine oranla biraz daha az popüler bu durum anlaşılabiliyor, öte yandan Aristocracy %3 gibi bir orana sahip, bu da askeri idealar arasında en kötü durumda olan idea olduğunu gösteriyor.

Plutocracy dışında en düşük popülariteye sahip idealara baktığımızda şu üçlüyü görüyoruz:

  • Maritime: %1.41
  • Naval: %1.09
  • Espionage: %1.07

upload_2018-10-30_9-13-42.png

Aynı zamanda Influence, Religious, Humanist, Expansion, Administrative, Diplomatic ve Innovativeness idealarına da odaklandık ve bazı değişiklikler yaptık, bu geliştirici günlüğünün sonunda tüm bu idea gruplarında olan değişiklikleri sıralamış olacağım.

İlk olarak Espionage’daki değişikliklere bakalım. Espionage artık -%10 LD düşürme yerine Influence’deki %20 AE düşürme bonusuna sahip, buna karşın Influence artık %25 varis şansı bonusu yerine -%15 LD düşürme bonusuna sahip.

Espionage’de 5. idea olarak artık daha ucuz claim maliyetinin yanı sıra vassallarınızın yerine claim atabilmenizi sağlayan bir özellik açacaksınız. Bu durum haraçgüzar devletler için geçerli değil. Bu şekilde aldığınız claim sizin değil vassalınızın claimi olacak.

upload_2018-10-30_9-13-52.jpg

Bir diğer değişiklik ise kolonicilik kısmında, Exploration’da ilk 2 idea yer değiştirdi, genel olarak Exploration artık kolonicilik için biraz daha yavaş, öte yandan Expansion ideaları güçlendirilerek kolonileşmenizi hızlandıran idea olarak oyunda yerini aldı. Expansion’da 2 tane kolonist alıyorsunuz ve kolonilerin tamamlanması daha kısa sürüyor, Expansion ideasını tamamladığınızda +5 eyalet bonusu alıyorsunuz.

Denediğimiz şeylerden birisi ise DLC mekaniklerini idealara koymaktı, oyuncular uzun bir süredir Innovative idealarında Innovativeness kazanmanın neden olmadığını soruyordu. Artık Rule Britannia eklentisine sahipseniz Innovative ideaları bu alanda %50’lik bir bonus içerecek, eğer Rule Britannia sahibi değilseniz o ideanın yerini %5 idea maliyeti bonusu alıyor. Aynı durum Dharma eklentisi için Expansion’da %20 daha ucuza ticaret limanı geliştirme ve Exploration’da %25 daha ucuza azınlıkları kovma şeklinde görülebilir.

Yaptığımız son önemli değişiklik ise Religious idea grubuna yapıldı. +%2 Heretic topraklardaki misyoner gücü bonusu yerini %50 misyoner maliyetine bıraktı. Şimdi “misyonerler %50 ucuz olsa ne olacak zaten pek bir para istemiyorlar” diye düşünebilirsiniz. O da değişti. Artık bölgelerin dinini değiştirebilmek için bölgenin eyalete dönüştürülüp corelanması gerekmiyor, bunun yerine bu topraklar çok daha pahalıya dönüştürülebiliyorlar. Yani toprakların dinini eskisi gibi değiştirebiliyorsunuz, ancak eskisine oranla daha pahalıya maloluyor.

Buradaki düşünce toprağın otonomi seviyesine göre artış gösteren bir dönüşüm maliyeti oluşturmak. Bu raddede halen değişiklikler yapma aşamasındayız ancak matematik sevdalıları için formülümüz şuna benziyor: taban maliyet + development faktörü * development ^(otonomi tabanı + yerel otonomi * otonomi faktörü) * yerel/global misyoner maliyeti.

upload_2018-10-30_9-14-3.png

20 developmenta sahip bir toprağın dönüştürme maliyeti tüm faktörler 1 olarak ele alındığında aşağıdaki gibi görülebilir.

Bu da %100 otonomiye sahip 3 devli bir toprağın yine de çok pahalı olmayacağı anlamına geliyor, öte yandan örneğin Semerkant’ı dönüştürmeye çalışıyorsanız bu işin aylık gideri biraz daha yüksek olacak.

Bu değişiklikler birlikte misyonerlere gerçek anlamda para vermeye başlamanız gerektiği için misyonerlerin aylık maliyetlerinin ayarlanışında bazı değişiklikler yaptık. Eskiden hiçbir para vermeden dönüştürme işlemine devam edebiliyordunuz çünkü aylık maliyeti kısmak sadece taban misyoner gücünü etkiliyordu. Ek olarak sliderı düşürdüğünüz zaman %2’ye sahip değilseniz tüm ilerleme durabiliyordu. Artık slider direkt olarak dönüşüm hızını etkiliyor, dolayısıyla sliderı kıstığınız zaman misyoner gücü değil misyonerin dönüştürme hızı azalıyor.

Eğer yeterli paraya ve misyoner gücüne sahipseniz bu şekilde her zaman dönüştürme yapabiliyorsunuz.

upload_2018-10-30_9-14-29.jpg

Bu değişiklikler birlikte misyoner tooltipinde de değişiklikler  oldu. Artık bu arayüzde aktif misyonerlerinizi ve maliyetlerini inceleyebiliyorsunuz.

upload_2018-10-30_9-14-34.jpg

Bu günlükte bahsettiğimiz denge değişikliklerini aşağıda inceleyebilirsiniz.

  • Misyoner maliyeti artık development^(1+otonomi) şeklinde belirleniyor.
  • Misyoner maliyeti artık misyoner gücünü değil misyoner dönüşüm hızını etkiliyor.
  • Expansion 3. ideası artık 20 Settler Growth.
  • Expansion 4. ideası artık %50 rival sınırında kale maliyet ucuzlaması ve %20 ticaret limanı geliştirme ucuzluğu (Dharma varsa)
  • Expansion 6. ideası artık 1 kolonist ve %5 Settler Chance veriyor.
  • Expansion ideası tamamlandığında artık bakım maliyeti yerine +5 eyalet bonusu veriliyor.
  • Innovative 2. ideası artık %5 idea cost veya %50 Innovativeness kazanımı (Rule Britannia varsa)
  • Innovative 5. ideası artık %25 enstitü yayılma hızı veriyor.
  • Religious 4. ideası artık 2 Tolerance of Own Faith veriyor.
  • Religious 6. ideası artık %50 misyoner maliyet azalması sağlıyor.
  • Humanist 3. ideası artık sadece 2 Tolerance of Heretic.
  • Humanist 7. ideası artık sadece 2 Tolerance of Heathens.
  • Maritime 1. ideası artık ticaretten 2 kat naval tradition kazanmanızı sağlıyor.
  • Maritime 6. ideası artık +1 komutan ve -%25 amiral maliyeti sağlıyor.
  • Maritime 7. ideası %25 privateer etkinliği sağlıyor.
  • Exploration 1. ve 2. ideaları yer değiştir4di.
  • Exploration 4. ideası artık sadece 10 Settler Growth veriyor.
  • Exploration 5. idealarında tariff bonusu %10’a düşürüldü, %20 envoy süresi bonusu eklendi.
  • Exploration 6. ideası %5 Settler Chance veya %25 azınlık kovma maliyeti bonusu veriyor (DLC varsa)
  • Diplomatic 3. ideası artık 0.5 prestige veriyor.
  • Influence 2. ideası artık vassallar için -%15 liberty desire veriyor.
  • Influence 4. ideası artık +1 diplomatik ilişki veriyor.
  • Influence 6. ideası artık +1 diplomatik ilişki vermiyor.
  • Espionage 3. ideası artık %10 bölgesel ticaret bonusu vermiyor.
  • Espionage 4. ideası artık %20 AE azalması sağlıyor.
  • Espionage 5. ideası artık vassalların adına claim atabilmenizi sağlıyor.
  • Quantity 5. ideası artık %33 supply limiti sağlıyor.
  • Naval 4. ideası artık yıllık 1 naval tradition sağlıyor.

Bu haftalık bu kadar, önümüzdeki hafta neondt sizlere ülkelere has bazı özel görevlerden bahsedecek.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

STRATEGYTURK TWITTER

Total War: Three Kingdoms'ta Diplomasi: Diplomatik Tavır, Müzakereler ve Vassallar https://t.co/irodJw1TLo https://t.co/LP9NgJtrnm
Stellaris'te Köle Pazarı #stellaris https://t.co/6RSBneArWA https://t.co/NE5ZjURhEJ

Strategyturk Flickr