Total War: Three Kingdoms’ta Koalisyonlar ve Askeri İttifaklar

diplom.jpg

Total War’ın üzerinde çalıştığı en yeni tarihsel oyun olan Total War: Three Kingdoms’ın yeni ve kapsamlı diplomasi mekaniklerinin tanıtıldığı Diplomasi günlüklerinin bu 2.bölümünde ittifak gruplarına ve koalisyonlara değiniliyor. Daha önceki oyunlara bakarak yapılan yenilikler karşılaştırılırken koalisyon ve ittifak arasındaki farklar anlatılıyor.

Bu günlük, Total War: Three Kingdoms’ta Diplomasiyi yakından incelediğimiz ikinci günlük ve ilkinde olduğu gibi buradan izleyebileceğiniz bir videoyu da yanında barındırıyor. Bu günlükte müttefikliklerin oyunda nasıl işlediğini ve önceki oyunlara bakarak özelliklerinin nasıl bir değişime uğradığını göreceğiz. (İlk videoyu buradan izleyebilirsiniz, günlüğü de buradan inceleyebilirsiniz.)

Öyleyse, tarih zamanı! Han Hanedanının çöküşünün başladığı zamana denk gelen Üç Krallık dönemi; koalisyonlar ve kurulan, değişen, bozulup tekrar kurulan müttefikliklerin olduğu bir dönemdi. Çin’in lordları, mutlak birliği sağlama yolunda değişim rüzgarının karşısında yönlerini değiştirmekten kaçınmamışlardır. Bu durum Total War: Three Kingdoms oynanışında yansıtmayı önemli bulduğumuz bir özellikti, bu sebeple müttefikliklerin nasıl işlediği konusunda bazı büyük değişiklikler yaparak müttefikliği iki şekilde ayrıştırdık: Koalisyonlar ve Askeri İttifaklar. Bir çok ortak yönleri olmasına rağmen bazı değişik seçenekler ve farklı seviyelerde bağlantılar içeriyorlar.

Peki hangi ortak özelliklere sahipler? Ana unsurlar; diğer devletlere karşı artan diplomatik tavır ve oybirliği ile karar alma. İttifakı etkileyen herhangi bir büyük hamleye girişildiğinde – örneğin bir diğer ülkeyi ittifaka davet etmek veya tüm ittifakı başka bir ittifaka karşı savaşa sokmak gibi –  diğer müttefiklerin oyları gerekecek. Her ittifak üyesi Lordun ne yönde oy vermeye daha yakın olduğu ekranda evet/hayır oranlaması ile belli olacak ve doğal olarak başarılı olmak için çoğunluğu sağlamak gerekecek.

İttifak oylaması özelliğinin önemli bir sonucu, oy veren üyelerin tutumlarının nasıl etkilendiğidir. Bir Lord müttefiklerine bir hamle teklifi sunduğunda üyelerin ne yönde oy verdiğine bakarak oy verenlere karşı tutumu değişecek. Eğer oylama sonucu oy verdikleri yönde ise, hamle teklifini sunan Lordla olan ilişkileri gelişecek. Eğer sonuç oy verdikleri yönde olmaz ise ilişkileri düşecek. Bu sebeple bazen diğer ittifak üyesi Lordlarla olan ilişkilerinizi güçlü tutmak için hamle teklif eden kişiye oy vermek daha mantıklı olabilir.

Ayrıca ittifaklar konusuna, güç gruplarını daha kolay ayırt edilebilir ve teknik yönden daha zarif hale getirebilme niyetiyle yaklaştık. Önceki oyunlarda, ittifak kurabilmek için her devletle ayrı antlaşmalar yapmak gerekiyordu. Şimdi ise bir ülke başvuru veya davet yoluyla bir koalisyona veya ittifaka katıldığında otomatikman o grubun bir parçası oluyor ve diğer üyelerle de müttefik sayılıyor. Ayrıca diplomaside ülkeleri ittifak listesine göre listeleyebilirsiniz bu sayede kolayca kimin kiminle müttefik olduğunu veya kimle koalisyonda olduğunu görebilirsiniz. Ek olarak ittifaklar kurulduğunda, ‘Gürleyen Gök Koalisyonu’ yada ‘Kutsal Ağaç İttifakı’ gibi haşmetli bir isimle anılmaya başlarlar.

İttifaklar ayrıca ordularınızı nasıl kullandığınızı da etkiler. Ordular artık moral ve ikmal gibi faktörlerin iyi durumda kalması için askeri tedariklere ihtiyaç duyuyorlar ve dost topraklarında ilerlemek tedarikleri artırırken düşman topraklarında ilerlemek düşürecek. Düşman bölgelerinin en uç noktalarında uzun süre vakit geçirmek ordunuzu zamanla işe yaramaz hale getirebilecek. Kısaca bu sistem orduların efektiflik menzilini daha gerçekçi bir hale getirecek. Hem koalisyonlar hem ittifaklar bu menzili artırmanızı sağlayacak. Müttefiklerin bölgelerinde bulunmak tedarik sağlamak için kendi bölgenizde bulunmakla eşdeğer olacak. Ayrıca ittifak üyesi bölgeler üzerinde sefer haritasında görüş sağlama özelliği de eklendiğinde ittifaklar, uzaktaki düşmanlara karşı büyük fırsatlar sağlamış olacak.

Koalisyonlar ise ittifaklara göre daha esnek yapıdalar ve üyeler birbirlerine daha az bağlılar. Oyunun erken döneminde koalisyon kurmak kolay olacak – koalisyon kurmak için sadece diğer bir ülkeyle ortalama diplomatik tavıra sahip olmak yeterli olacak – ve kısa sürekli olacak. Bir koalisyondayken diğer üyeler ile olan diplomatik tavır gelişecek ve savaşta olduğunuz ülkenin diplomatik tavır koalisyonunuzun tüm üyeleri ile düşecek. Zamanla bu durum etraflarına olan tavırlarına göre daha hemfikir devletler oluşturmanıza yardımcı olacak. Fakat koalisyon üyeleri diğer üyeler üzerinde herhangi bir büyük sorumluluğa sahip değiller. Üyeler herhangi bir savunma ortaklığı yapmış olmuyorlar. Örneğin; bir devlet koalisyon üyesi bir devlete savaş açtığında yalnızca o devletle savaşa giriyor. Fakat koalisyon üyeleri ile zamanla diplomatik tavrınız gelişmesi sebebiyle saldırıya uğradığınızda askeri destek bulmak daha kolaylaşmış oluyor.

Tam bu noktada koalisyon ile ittifaklar ayrılıyor. Bir devlet, bir ittifak üyesine savaş açtığında savaş açılan devlet tek başına savaşmayı seçebilir yada diğer ittifak üyelerini savaşa çağırabilir. Bu durumda üyeler savaşa katılma sorumluluğundadırlar. Onlara seçenek sunulmaz, savaşa katılmak ittifak antlaşmasının bir gereğidir ve bu durum, ittifağı, koalisyona göre daha bağlı bir antlaşma haline getirir. Bir askeri ittifak size savaş dönemlerinde grupça savunma gibi dayanıklı bir garanti sağlar. Yine de bu durum ittifaka üyesi olmanın bedelinin daha ağır olduğu anlamına da gelmektedir. Bir devlet ile askeri ittifak kurmak için ‘Marquis’ diplomatik statüsünde yada daha üst düzey bir statüde olmalısınız ve koalisyon imzalamak için gereken diplomatik tavırdan daha fazlasına ihtiyaç duyacaksınız. Fakat bir ittifak kurulduğunda herhangi bir statüdeki devlet katılmak isteyebilir veya davet edilebilir, bu durumda da oylamaya gidilir.

Bu kuralın istisnaları ise Yuan Shao ve Yuan Shu’dur. Her ikisi de oyun başından itibaren koalisyon veya askeri ittifak kurabilirler.

Fakat bütün bunlar Total War: Three Kingdoms’da kendi başınıza yolunuzu çizemeyeceğiniz anlamına gelmiyor ve sonunda İmparator statüsüne yükseldiğinizde yalnız kalmanız gerekecek. Fakat koalisyonların ve ittifakların faydalarını görmezden gelerek devletlerarası ilişkilerde, grupça savunmalarda, ve oyunda oluşması kaçınılmaz düşman ittifaklara karşı verilen savaşlarda sağlayacakları katkıyı kullanmamak bir hata olacaktır. Yapayzeka kendi başına koalisyonlar ve ittifaklar kurmaktan geri durmayacaktır ve diğer ülkeler, ilgi alanlarına ve hedeflerine göre büyük güç blokları oluşturacaklardır.

Yazar: Emre Aytaç

1 Yorum Yapılmış

Tartışmaya Katılın

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

STRATEGYTURK TWITTER

EU4'te Palatinate, Mainz, Trier ve Köln Görev Ağaçları ve Yeni İdealar #eu4 https://t.co/VG3DF85tGH
Total War: Three Kingdoms - Eight Princes #totalwar #threekingdoms https://t.co/W2ZQ41YpZy

Strategyturk Flickr