Victoria 3’te Altyapı ve Demiryolları

Victoria 3 geliştirici günlüklerinde bu hafta altyapı mekaniklerine dair bilgiler veriliyor.

Herkese merhabalar, bugünkü günlük geçtiğimiz haftanın devamı niteliğinde olacak. Geçtiğimiz hafta Altyapıdan bahsetmiş fakat nasıl işlediğini anlatmamıştık. Altyapı oyunun ekonomi simülasyonu için önemli bir mekanik, malların bir yerden başka bir yere taşınma maliyetini yansıttığı gibi, geniş çaplı sanayileşmenin desteklenebilmesi için de altyapıya ihtiyaç duyuyorsunuz.

Peki Altyapı nedir? Her eyalette Altyapıya dair 2 farklı değer bulunuyor: Altyapı ve Altyapı Kullanımı. Bu iki değer birbirine oranlandığında ortaya Pazar Erişimi çıkıyor. Bir eyaletteki Altyapı, Altyapı Kullanım değeriyle eşit veya ondan daha fazla olduğu müddetçe sorun yok demektir. Bu durum Eyaletin %100 Pazar Erişimine sahip olduğu anlamına gelir. Eğer Altyapı Kullanım oranı, Altyapı oranını aşarsa, bu sefer hizmet alamayan oran derecesinde Pazar Erişimi düşüş gösterecektir.

Örneğin, bir eyalette Altyapı değeri 45, Altyapı Kullanım değeri ise 90 ise Pazar Erişimi %50 olacaktır. Pazar Erişiminin ne işe yaradığından geçtiğimiz hafta bahsetmiştik fakat kısaca tekrar özetlemek gerekirse, düşük Pazar Erişimi eyaletin yerel mallarının Ulusal Pazar ile tam olarak bütünleşmediği anlamına geliyor, bu da yerel fazlalık veya eksiklik çekilen malların fiyatlarını olumsuz etkiliyor.

image3.png

Minsk Altyapı değerini bir miktar aşmış ancak sahip olduğu yüksek nüfus ve temel mal üretimi sebebiyle tüketiciler demiryolu ulaşana kadar bir olumsuzluk hissetmeyecektir.

Bu dengesizlik iki yönlü işliyor, bir eyaletiniz tahıl deposu, diğeri ise demir madeni şeklindeyse ve her ikisi de kusursuz bir Pazar Erişim yüzdesine sahipse, demir ve tahılın fiyatları 2 eyalette eşit olacaktır. Eğer demir madeni bulunan eyaletin Pazar Erişim yüzdesi düşerse, bu sefer pazarda demir fiyatları yükselir, eyalette ise yerel demir fiyatları düşer. Buna ek olarak bu eyalet tahıla erişemediği için, eyaletteki tahıl fiyatları artarken pazardaki tahıl fiyatı düşüş gösterir.

Eğer tüketiminiz yerel üretimle uyuşuyorsa – ki temel mal üretimi yapan kırsal eyaletlerde genellikle uyuşur – o zaman çok da büyük bir problem söz konusu değil. Gelişmemiş eyaletlere birkaç Tekstil Atölyesi ve Hayvan Çiftliği inşa ederek, yerel halkın yüne ucuz bir şekilde erişmesini dahi sağlayabilirsiniz. Eğer daha komplike mallar üretme peşindeyseniz (veya daha talepkar üretim metotları tercih ediyorsanız) başka bir pazardan sağlamak durumunda kaldığınız, yabancı bir ülkeden getirtmeniz gereken ürünler olabilir. Bu mallar oldukça karlı olabilirler fakat bunun için alıcılarının olması, daha da önemlisi, maliyeti karşılalayabilecek alıcıların olması gerekir. Lüks Giysiler ve Porselen üzerinden zenginleşme hayaliniz, bu malları imparatorluğunuzun uzak topraklarındaki zengin Nüfuslara ulaştıramadığınız takdirde hayal olarak kalacaktır.

Altyapı Kullanımı, Eyalette yer alan Bina türlerine ve seviyelerine göre belirleniyor. Genellikle şehir binaları ve belli bir alana odaklanmış binalar seviye bazında daha fazla Altyapı kullanıyor. Örneğin Kimyasal Sanayi binası (ağır sanayi) aynı seviyedeki bir Çavdar Tarlasının birkaç katı daha fazla Altyapı kullanıyor.

image2.png

Minsk’teki şehir binaları – Mobilya Fabrikaları, Tekstil Atölyeleri ve Hükümet Yönetimi, geriye kalan Ağaç Kesim Kampları ve Çavdar Tarlası ile aynı miktarda işçi çalıştırmasına karşın, eyaletteki Altyapı Kullanımının 2/3’ünü üstleniyorlar. Basit Tarlalar ve Şehir Merkezleri Altyapı harcamıyor, Basit Tarlaların harcamama sebebi üretimin neredeyse tamamının yerel kullanım üzerine olması, Şehir Merkezlerinin harcamama sebebi ise sağladığı Altyapının ihtiyaç duyduğu Altyapıyı nötrlemesi.

image2.png

Pek çok farklı kaynaktan Altyapı kazanabiliyorsunuz. Oyundaki tüm Eyaletler, kontrol eden ülkenin teknoloji seviyesine ve eyaletin bütünleşme seviyesine göre belli bir miktarda Altyapı değerine sahip. Örneğin kolonilerin altyapı değeri, birleştirilmiş eyaletlerin daha altında. Oyun içerisinde Altyapıyı belirleyecek en önemli faktör Demiryolu ağları. Daha önce bahsettiğimiz üzere, Demiryolları ulaşım sağlayan bir bina halinde ve Nüfuslara soyut bir mal sağlıyorlar, eyalette Altyapıyı güçlendirmenin en önemli yolu Demiryolları.

Bir Eyaleti sanayileştirmek istiyorsanız sanayi binaları inşa etmek ve bu binalarda çalışabilecek nüfuslara sahip olmanın yanı sıra, bu sanayiyi taşıyabilecek bir altyapıya da sahip olmanız gerekecek. Sanayi sağlayan Demiryolları hem onlarda çalışacak nüfuslara hem de Kömür ve Motor gibi farklı mallara ihtiyaç duyacak. Kısa vadede yararlanabileceğiniz farklı alternatifler mevcut, örneğin Yol Bakımında Otorite kullanarak yolların güvenliğini sağlayabilirsiniz, yine de alternatif yaklaşımlar geniş çaplı sanayileşme için yeterli olmayacaktır. Demiryolları oyun içerisinde dizel trenler ve elektrik gibi buluşlar sayesinde daha verimli hale gelebilir, böylelikle daha az seviyeyle daha çok bina destekleyebilirler.

image4.png

Bu demiryolları kısa zamanda Minsk’in en iyi işverenlerinden biri haline geldi, en azından Makinist olabilen Nüfuslar için. Ne yazık ki Nüfusun önemli bir kısmı için bu durum geçerli değil, bu sebeple Altyapı üretimi potansiyelinin altında. Öte yandan bilet fiyatları bir hayli yüksek.

Demiryollarında amacımız kullanışlı olmaları için pazar başkentine kadar uzanması veya pazar başkentine uzanan bir limana varması. Bu durum, bir demiryolunun pazar başkentine bağlanmış bir başka demiryolunun sağladığı altyapı kadar altyapı sağlayabileceği anlamına geliyor. St. Petersburg’taki Cephane Fabrikasına Aginskoye’den Kükürt taşımak istiyorsanız Trans-Sibirya Demiryolunu bir an önce başlatın derim zira inşa edilmeleri bir hayli zaman alabilir.

Altyapı dendiğinde elbette coğrafyanın da önemli bir rolü var. Victoria 3’te bunu Eyalet Özellikleri ile yansıtıyoruz. Bu özellikler eyaletlere sahip oldukları arazi ve iklim şartları gibi unsurlar üzerinden pozitif veya negatif etkilerde bulunuyor. Bu özelliklerin etkileyebileceği çok sayıda unsur mevcut fakat bunlar arasında en yaygını spesifik bir kaynağın üretimi üzerine (örneğin bir Eyalette yüksek miktarda Kömür varsa, orada Kömür Madenlerini daha verimli hale getiren bir özellik bulunabiliyor), bir diğer etkileri ise Altyapı ile alakalı.

image1.png

Bereketli Rus Ormanları, Minsk’teki Kereste Sanayisine büyük fayda sağlıyor. Bu noktada bu keresteleri ihtiyaç duyan tüm Rus fabrikalarına ve inşaat alanlarına ulaştıracak altyapıya sahip olmak da çok önemli.

image5.png

Önemli nehirlerin bulunduğu Eyaletler Altyapı bonusu edinebiliyor, bu da onları erken sanayileşme için ideal bir aday haline getiriyor.

Günlüğe son vermeden evvel, Altyapının Pazar Erişimi dışında askerî lojistik ve göç gibi birçok mekanik ile bağlantılı olduğunu belirtmek isterim. Altyapı malların karadan aktarılmasını yansıtmayı amaçlıyor, işin içine deniz ulaşımı girdiğinde farklı mekaniklerimiz var. Şimdilik günlüğü burada sonlandırıyoruz, önümüzdeki hafta Mikael size İşe Alım ve Kalifikasyonlardan bahsedecek.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Turgut: Bazı milletlerde var. Balon işi.
  • mahmut: ne zaman güncellenecek ? tarih verin bari

KATEGORİLER

ARŞİV